Logopédia

A gyerekek beszédfejlettségét 3 éves korban mérjük először.
A későbbiekben figyelemmel kiséri az óvodapedagógus és a logopédus a gyerekek beszédprodukcióját. Minden év szeptemberében komplex felmérést végez a logopédus. A felmérés eredménye alapján javaslatot teszünk a szülőnek arra, hogy milyen irányú fejlesztés szükséges. A foglalkozások komplex, egyénre szabottak, ahol a gyerekek egyéni fejlesztést kapnak.
Mikor szükséges a logopédiai fejlesztés?

Ha a gyermek “pösze”.

Természetesen itt nem arról van szó, hogy elvárjuk a gyermektől 3 éves korára, hogy tisztán ejtse az összes beszédhangot. Viszont ha azt tapasztaljuk, hogy a gyermekünk beszéde 4,5-5 éves korára sem tisztult ki teljesen, már szükséges a problémával foglalkozni. A fejlesztés elmaradása alapja lehet különböző tanulási zavaroknak, nyelvi zavaroknak.

Ha a gyermek beszéde során grammatikai hibákkal vét

Ebben az esetben mindenképp ki kell hangsúlyozni az életkori sajátosságok fontosságát valamint, személyi különbségeket. Viszont érdemes szem előtt tartani, hogy a jelentéktelennek tűnő grammatikai (pl. ragozási) hibák különböző nyelvi zavarok előjelzői lehetnek.

Ha a gyermek nem jól hall

Fontos észrevenni a különbséget a “nem akarja meghallani”, “nem figyel”, és a “nem érti” között. Ha azt érezzük, hogy a gyermek nem hallja meg a hozzá intézett beszédet (pl. játék közben nem hallja meg a nevét), vagy sokszor visszakérdez, és ezért rövid, tömör, egyszerű mondatokban kell hozzá beszélni, érdemes elmenni hallásvizsgálatra, egy hallásvizsgáló központba. Ha a vizsgálat eredménye negatív, javasolt beszédértési vizsgálatot elvégezni- mivel az ép hallás nem garantálja, hogy a gyermek beszédészlelése is rendben van. Egyszerű gyakorlatokkal ez az állapot fejleszthető. Azonban, ha a terápia nem kezdődik meg minél korábban, annál nagyobb nehézségeket okozhat a későbbiekben-például az írás, olvasás elsajátítása folyamán.

Ha a gyermek nem érti a körülötte történő kommunikációt, helyzeteket

Ha a gyermek nem, vagy csak nehezen érti a körülötte történő kommunikációt, nehezen igazodik el a mindennapokban ép hallás ellenére se, ez beszédészlelési, valamint beszédértési zavarra utalhat.

Ha a gyermek dadog

A dadogás a gyermek személyiségének több síkját is érinti. Fontos tudni, hogy a dadogás több helyzetben kialakulhat. Beszélhetünk élettani dadogásról, ami a gyermekek 3-5 éves kora közt alakul ki/áll fenn, ám ezt a gyermek “kinövi” 6 éves korára. A dadogás kialakulhat különböző pszichés folyamatok hatására is-például magas fokú szorongás-, ekkor már nem elég pusztán a logopédiai terápia, hanem pszichológus bevonása is szükséges.

Logopédiai terápiáink:

  • beszédészlelés és -értés fejlesztése,
  • artikulációs zavarok javítása,
  • beszédhibák valamint a nyelvi zavarok javítása,
  • kommunikációs zavarok javítása,
  • diszlexia, diszgráfia megelőzése, korrekciója.​​

A fejlesztőpedagógus-logopédus és a TSMT terapeuta közreműködésével komplex programunkkal a gyerekek fejlesztése maximálisan megvalósítható. (TSMT, beszédfejlesztés, finommotoros fejlesztés).

nora@ribizliovi.hu
© 2024 Ribizli Bölcsi & Ovi
© 2024 Ribizli Bölcsi & Ovi
envelopesmartphonecrossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram